Ättiksinlagd västeråsgurka & hällregn

2013-08-01 / 18:20:53 Vardag Kommentarer 0

Första dagen den här veckan som det varit fint väder som hållit i sig. Igår regnade det så pass på vår snustorra mossmatta så det blev snarlikt en plaskdamm. Först framåt 18-tiden blev det sol och efter det kom bara några enstaka droppar. Vår mossmatta (minst hälften av den s.k gräsmattan består av mossa) skiftar nu i gult brunt och grönt istället för bara de förstnämnda färgerna. Hurra för det.

I tisdags kväll så fick jag ett infall och bestämde mig för att göra ättiksinlagda västerårgurkor. Varför jag nu skulle göra det själv istället för att, mycket enklare, få en burk av farmor vet jag ännu inte.

Men! Det var så mkt enklare än jag trodde det skulle vara, om det bara var att man kunde bestämma sig gällande receptet med. Kollade igenom två recept och slutprodukten blev en blandning av de och "men lite såhär blir nog bra". Det blev sketabra!

Ättikslagen bestod av:
7,5 dl socker
9 dl vatten
3 dl ättika (12%)
3/4 salt

Koka ihop det här så att socker och salt löser sig. Ställ det sedan åt sidan och låt det svalna.

Utöver ättikslagen behöver du:
2 kg västeråsgurka
gula senapsfrön
dillkronor
Atamon
glasburkar med lock

Skiva gurkorna till önskad tjocklek, jag använde en mojäng som liknar ett rivjärn men med ett blad. Den kallas nog mandolin eller något. Osthyvel ska fungera lika bra. Vad du än använder så akta fingrarna.

Atamon använde jag i lagen (2 tsk till konservering till 1 liter ättiksinläggning) och så använde jag det för att göra rent burkarna (instruktioner står på baksidan av flaskan).

Ta de skivade gurkorna och lägg varvat med senapsfröna och dillkronorna i glasburkarna. Jag tog lite som jag tyckte, 5-6 dillkronor blev det nog utspritt i burkarna och sen hällde jag på lite senapsfrön utspritt.

Häll över lagen i burkarna, sätt på locken och ställ svalt. Supergoda redan dagen efter.

(Har man gjort mer gurka än man har burkar till så kan man låta det stå i t.ex. en glasskål med lock/ungsform i glas med lock på i kylen i ett dygn medans man fiskar efter fler glasburkar.)









Innan du kommenterar:
Alla kommentarer granskas innan publicering

Kommentarer

Tack för kommentaren!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback