Slöersi med möjligheter, avundsjuka & make it work!

2013-01-05 / 21:09:30 Vardag Kommentarer 0

Jag har stirrat mig blind på den där avlånga förbenade balkongen idag. Balkongräcket består ju av iaf 1 meter höga brädor och sen är det öppet lite för att bestå lite av "metallramen". Skitfult och skitdrygt. Tänk om jag haft en uteplats. Som grannens typ. Den används ju inte till något annat än fimpburk ändå. Jonas sa "Så säger du bara för att du är avundsjuk" och ja det stämmer så väl! Men det jag säger är ändå sant. Det känns som världens slöseri att man ska använda en så stor uteplats till att kasta fimpar och låta skräp ligga på.
 
Men då jag sitter fast med den där förbenade balkongen och ett förbenat behov av att få plantera så får vi köra "make it work" i äkta Tim Gunn-anda! Bänken som min käre man gjorde förra sommaren kommer att få en ny plastduk i blått/vitt, för att passa till de 5 urnorna jag fick utav farmor i höstas. De urnorna kommer att stå med olika tomat- och chilisorter på bänken. Ovanför kommer jag att ha 2 amplar med någon ampeltomat i. På andra väggen kommer maken att sätta upp 3 bågformade hyllplan, där det kommer att vara bland annat kryddor på ett plan och någon buskchili överst. Hängamplar som hänger "utifrån" balkongen, i bjälken, kommer att innehålla smultronplantor. Förra året köpte jag 3 blomlådor, men kommer inte att satsa på mer än en blomsort i år så i de lådorna vet jag inte riktigt vad jag ska ha ännu. Eventuellt 1 med plocksallat (blev perfekt i den lilla förra året), en
med vita jordgubbar och den siste, ja den är tom än så länge. Hade mycket fröer från låga Tagetes kvar och kommer att så några för att ha som uppfyllnad kring tomatplantorna.
 
Jag rev ju upp lite vilda smultronplantor förra sommaren och petade ner i en av de gamla blomlådorna. De revade sig ordentligt och från att vara 4 "plantor" så är hela lådan full. De har stått ute i lådan under vintern och nu är nya skott på väg fram.
 





Innan du kommenterar:
Alla kommentarer granskas innan publicering

Kommentarer

Tack för kommentaren!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback