Första fröbeställningen & ombyggnad av rabatter

2014-01-04 / 18:59:57 Trädgård Kommentarer 0

Det bästa som finns i januari månad är att sitta och kolla igenom vad frösidorna har att erbjuda. Årets beställning blev hos Frökungen.
 
Varje år sparar jag fröer, några "original" och några som jag tar från frukterna som kommer fram på plantorna. För det mesta har det varit tomater, paprika och chili som har odlats men i år kommer det inte att bli fullt lika mycket utav det.
 
Planen på tomten var att ha rabatter längsmed staketet, som bilden nedan visar. Men jag har dessvärre fått ta och gräva bort all jord ovanpå markduken och ta bort markduken. Hela bostadsområdet är invaderat av katter som såg rabatterna som enorma kattlådor. Nu är allt bortforslat, kvar där i står smultronplantor, jordgubbsplantor, kryddor som rotat sig ordentligt och 3 minirosbuskar. Dessa kommer att få stå kvar men kompostgaller är lagt över allting nu. Till våren fyller vi med lite jord och sen sår vi gräs där. Med kompostgallrena kvar ovanpå. När gräset sen tagit sig så kommer vi att ha urnor med blommor, busktomater, gräs osv.
 
Det får helt enkelt bli urnor och krukor i ett virrvarr i rabatterna. Jag hoppas innerligt att det kan bli lika mysigt som jag föreställer mig det.
 
Såhär såg det ut från början
 
Jag kapade ner alla vindruvsrankor som hängde över och kommer göra likadant i år. Där ska vi istället ha plats för odlingskragar till barnen, de har redan valt ut de sorterna de vill så och de nya sorterna de valde ut är beställda.





Innan du kommenterar:
Alla kommentarer granskas innan publicering

Kommentarer

Tack för kommentaren!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback